Barn och mat

dsfse Som förälder så har du två viktiga uppgifter när det gäller dina barns mat. Det första är att se till att ditt barn får bra och näringsriktig mat, så att de kan växa och utvecklas optimalt. Det andra är att ge barnen bra matvanor och matglädje. Dessa två uppgifter kan vara en utmaning för dig som förälder. Men här kommer några saker som kanske kan hjälpa dig. Genom att ge ditt barn tillfälle att lära tycka om olika maträtter och ge dem positiv attityder till mat så har du som förälder möjlighet att ge barnet grunden till ett rikt matliv. Lär barnet från första början att uppskatta hälsosam mat, då är deras förutsättningar för god hälsa under resten av livet större. Och från barnet är två år kan de äta samma mat som du. Men tänk på att barn äter mindre än vuxna så det gäller att få med all näring de behöver för att växa och utvecklas på rätt sätt i den portion mat de äter. Något som är viktigt är att ditt barn ska äta regelbundet – frukost, lunch, middag och några bra mellanmål däremellan. Vilket gör att de har lättare för att låta bli att småäta och att äta lagom mycket vid måltiderna. För att få i sig alla näringsämnen kroppen behöver så är det bra att äta varierat.sdfs

Tallriksmodellen – för att lära barnen hur en bra måltid ser ut så kan man ta hjälp av tallriksmodellen. Som visar innehållet i en hel måltid och proportioner mellan de olika delarna på tallriken:
 En del är grönsaker och rotfrukter, cirka halva tallriken
 En del är potatis, ris, pasta eller liknande
 En del är kött, fisk kyckling, ägg eller ett vegetariskt alternativ
Komplettera måltiden med bröd, frukt och vatten eller mjölk
Ett bra riktmärke är att äta de livsmedel som är nyckelhålsmärkta.
Tips på nyttiga mellanmål.

sefeDet är bra att se till att äta rätt även när det gäller mellanmål och de kan så småningom fixa till dem själv när de blir tillräckligt gamla. Frukt och grönsaker är alltid bra att ha hemma för då kan man till exempel äta de som de är, göra en frukt- eller grönsaksallad, dippa grönsaker. Lätt att göra varma mackor dessutom. Men här kommer lite tips på enkla men nyttiga mellanmål:
Jordgubbssmoothie – 4 portioner
4 dl frysta jordgubbar, 1 banan, 1 apelsin, 2 dl naturell yoghurt, 1 dl vatten
Lägg allt i en mixer/blender och mixa till en jämn smoothie. Häll upp i glas och dekorera med apelsinskiva.
Bars med nötter och torkad frukt – 16 bitar
10 torkade fikon, 10 torkade aprikoser, 2 dl russin, ½ tsk mald ingefära, ½ tsk mald kanel, 1 dl pistage nötter, 1 dl pekannötter, 1 dl kokosflingor
Mixa fikon, aprikoser, russin och kryddor till en tjock smet. Tillsätt eventuellt vatten om det blir för tjockt att mixa. Hacka nötterna och blanda i smeten. Lägg smeten på ett bakplåtspapper och forma till en kompakt kaka, 10×20 centimeter. Låt stelna i frysen. Vänd kakan i kokos och skär i bitar. Klart!
Plättar med blåbärsyoghurt – 2 portioner
Blåbärsyoghurt
2 dl matyoghurt, 3 msk blåbär, 1 msk flytande honung
Blanda och ställ in i kylen.
Plättar
2½ vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 2 msk strösocker, ½ tsk salt, 1½ dl mjölk, 1 ägg, 25 g smält smör och smör till stekning
Rör ihop alla torra ingredienser. Häll i hälften av mjölken. Vispa. Häll på resten av mjölken, tillsätt ägget och det smälta smöret. Stek plättarna på medelvärme. Vänd plättarna när det bildas bubblor. Servera tillsammans med blåbärsyoghurten. Mumsigt!
Tips! Variera smaken på plättarna genom att tillsätta finrivet citronskal, 2 msk citronjuice och 1 msk vallmofrö eller blanda ner 50 g hackad mörk choklad. Det går att använda andra bär som smaksättare till yoghurten också.

© 2017: Enacom | Awesome Theme by: D5 Creation | Powered by: WordPress